lørdag 11. august 2018

Tråkkheller

Jeg har lenge drømt om å ha tråkkheller i plenen gjennom hagen. Men med den tunge leirjorda i hagen vår, ble det uoverkommelig å tenke seg å skulle grave opp torv for hver enkelt helle. Derfor har det ikke blitt noe av før nå. Det er mye man kan si om den tørre sommeren 2018, men den vanligvis så umedgjørlige leirjorda har forandret seg til å ligne sand og er svært så medgjørlig etter at et beltegående trillebår har karva torva. Nå kunne vi ganske enkelt bruke en krafse og en jernrive og lage en renne der vi ville ha linja til tråkkhellene. Små hjelpere fjerner småstein som kan brukes i bunn av hagedammen. Hellene er gjenbruk av gamle betongheller (sånne med smågrus i som var populære på 80-90-tallet, jeg har snudd dem med undersiden opp) som lå i kjøkkenhagen (og før de kom dit lå de på terrassen). En normal skrittlengde er 70 cm. Derfor er hellene lagt med c-c avstand 70 cm. Siden hellene er 50x50 cm i størrelse betyr det at jeg målte 20 cm avstand mellom hver helle på midten, deretter roterte jeg hellene litt for å få den linjeføringen jeg ønsket. Deretter kunne vi rake jorden inntil igjen og tråkke til.

 Ved inngangspartiet gjorde jeg det enda enklere. Her la jeg hellene ganske enkelt bare rett oppå gresset. Jeg har fått tilkjørt noen kubikk med jord så det er bare å fylle på jord rundt, tråkke til og tilså.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar