torsdag 9. august 2018

Avdekking av fjellskrenten

På fjellskrenten i hagen har det vokst mange fine blomsterenger. Enga har forandret seg fra år til år og noen år har den vært finere enn andre. Skrenten har fått leve sitt eget liv, men plutselig forstod jeg at de fine engplantene med prestekrager og blåklokker var i ferd med å bli kvalt av et mylder av røtter fra skvallerkål. Når jeg nå først hadde en gravemaskin i hagen, ble det kort prosess. Jeg sørget for å ta frø av blomstene som ennå hadde klart seg, før grabben kom å fjernet det hele. 

 Før

Etter

Jeg hadde ikke drømt om at fjellet var så fint under torva. Det var en skikkelig bonus. Det er kalkfjell som er veldig porøst, så det skaves av i flak. Gravemaskinen løsnet mange flak som skal bli til heller, både rundt dammen og ved kjøkkenhagen - enda en bonus!

 Før

Etter

Under alt ugrasset var det murt opp en kant som avslutning på knausen, men alle steinene var løse og det var ikke trygt. Jeg fikk hjelp av en murer til å reparere den.


Til våren skal blomstereng-frøene sås. Det blir spennende å se hvordan fjellknausen vil se ut i åra framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar