lørdag 25. august 2018

Hagedammen - de første stega

Hvor lenge har jeg drømt om en hagedam med fossefall ned fra fjellknausen vår? Omtrent like lenge som jeg har drømt om drivhus antakeligvis. Og det vil vel si siden den første sommeren i egen hage for 12 år siden regner jeg med. Og her skal det smis mens jernet er varmt, eller rettere sagt mens gravern står i hagen; det er nå eller aldri! Med den tunge leirjorda som vi sliter med her, vil jeg aldri orke å grave ut en dam for hånd. 

Som forberedelse la jeg ut en hageslange i den formen jeg ville ha dammen:

Bildet tatt 28. juli

Og knappe to uker etterpå så det slik ut:

Samme sted, 9. august

Formen ble jo ikke helt som tiltenkt. Det ble heller et stort og uformelig hull. Men jeg har etter beste evne formet det til med å fylle opp igjen noe og legge heller rundt hvor noen går litt lenger inn i dammen. Alle hellene kommer av avskalling fra fjellknausen.



Slik så det ut når graveren hadde gjort sitt. Oppe i fjellknausen var det rester etter oppmuring av et steinbed. Jeg fjernet disse steinene og fikk hjelp til å mure opp et par flate hyller isteden som det er meningen at vann skal renne ut over og videre ned i dammen. Jeg er veldig spent på om det er horisontalt nok, og om vannet vil renne slik jeg håper, men vi har i alle fall vatra etter beste evne! Damduk, pumpe, slanger og filter er kjøpt inn, men høsten og andre gjøremål innhenta meg (det var et par andre ting å finne på i hagen og ;) Så resten av prosjektet får lov å hvile fram til våren 2019...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar