søndag 2. september 2018

Steinlegging

Foran drivhuset ønsket jeg meg en hellelagt plass, hvor jeg kan få plass til oliventre og andre eksotiske potteplanter som kan bo utendørs om sommeren, og jeg kan flytte kafébordet ut av drivhuset og lage en liten sitteplass her når det blir for varmt inne.

Graveren fikk løs et par skikkelig store heller fra fjellskrenten, så de kom på plass først; en foran døra til drivhuset og en annen som et trappetrinn ned fra plassen. Så var det å få avretta grusen som var lagt ut. Det ble ingen enkel jobb, for jeg ønsket fall ut fra drivhuset, samtidig som terrenget jobba mot meg. Det endte med at hele plassen har en slags hengekøyeform med et lavpunkt på midten som så leder ned til det laveste punktet.

Jeg har ikke kjøpt noe ny stein, bare gjenbrukt gamle heller som jeg allerede hadde i hagen, og så har jeg fått 150-200 smågatestein av mamma. De ble for 20 år siden plukket opp fra en sentrumsgate i Porsgrunn. Jeg elsker gammel stein med patina og jo mer mosegrodd jo bedre! Jeg vil legge smågatestein i rader mellom de store gamle betonghellene så det lages et rutemønster. Det liker jeg veldig godt, fordi man får litt variasjon og så ser det gammeldags og fint ut!


 Jeg har opptelling av hvor mange heller jeg har til rådighet, og må finne ut hvor stor plassen kan bli. Smågatesteinene er lagt i hjørnene der de store hellene er tenkt lagt. Litt lettere enn å flytte rundt på de 20 kilos hellene!

 Når først avretting er ferdig, er det bare å legge ut de store hellene. Jeg prøver å bruke en snor for å få det rett. Gatesteinene er tjukkere enn hellene, så jeg må grave ut renner til dem etterpå. Med krafse og murerspade graver jeg ned og treffer veldig raskt på jernbanepukk. Bøtte på bøtte må bæres bort og kan brukes i bunn av hagedammen. Så det blir et møysommelig arbeid, men det er ganske gøy når man ser resultatene etterhvert som man skrider framover...
Ganske fornøyd nå! Til neste år satser jeg på at det ser ut som både plassen og drivhuset alltid har stått her!


Antall stein omfordelt i hagen i løpet av de siste 6 ukene:
51,5x56,5 hjemmelagede betongheller: 24 inne i drivhuset, 14 på plassen foran drivhuset, 9 som tråkkheller og 8 halvstein mellom pallekarmer
50x50 betongheller fra 80-tallet med grus i snudd med undersiden opp: 32 tråkkheller gjennom hagen, 22 halvstein i en ramme rundt drivhuset på utsiden, 10 halvstein foran terrassen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar