onsdag 5. september 2018

Kjøkkenhage - oppgradering

Nå er det klart for den store omveltningen. Farvel gamle kjøkkenhage-kaos. Jeg har ikke stelt så godt med deg de siste åra, og det bærer du preg av, men nå skal det bli annerledes...

Bilde tatt 26. juni

Borte er alt som kan kalles kjøkkenhage. Nå er det blanke ark...

Bilde tatt 5. august

Alle planter oppbevares på nordsiden av huset i alt jeg har av bøtter og kar. De gamle pallekarmene er gitt bort på Finn. Det kom en kar helt fra Drammen for å hente dem! Jeg har investert i nye pallekarmer som er mørkbeiset. De er litt finere synes jeg og i stil med drivhuset, og kanskje er de litt mer holdbare. Med to flinke hjelpere ble alle karmene snekret sammen på null komma svisj! Jeg tror det ble 12 store (120x80) og 8 små (80x60). Alle skal i utgangspunktet stå i to høyder.


Jeg har masse grus 0/8 å ta av, så jeg kan avrette plassene som karmene skal stå på. Noen gamle gjerdepinner er til god hjelp for å markere hvor jeg vil ha kassene.


Når alle karmene er på plass blir de kledd med et lag plast på sidene og så barkduk eller fiberduk i bunn og på sidene. Alt stifter jeg fast med stiftemaskin. Jeg får god hjelp av mamma! Etterpå tar vi en tur i komposten og fisker fram masse kvist og kvast som vi legger i bunn av kassene. Her går også nedfallspærer og annet rask. Så er det den tyngste jobben - og kjøre lass på lass med jord. Jeg tror det gikk 6 trillebårlass med jord i hver av de store kassene.

Krydderplantene står klare for å bli plantet tilbake omtrent på samme plass som jeg så brutalt tok de opp i fra for litt over en måned siden.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar