fredag 7. juni 2019

Hagedam-laging

I påska (18.-20. april) var det klart for å lage hagedammen. Utstyr var kjøpt inn fra aquaworld.no; gummiduk, pumpe, filter, slanger osv. Jeg fikk veldig god hjelp av mamma og i to lange dager holdt vi på.

Først måtte underlaget sikres at det ikke var skarpe steiner. Vi brukte en del sand i bunnen.


Deretter la vi en fiberduk i flere lag som jeg hadde fra før. Dette for at ikke skarpe steiner i underlaget skal kunne ødelegge gummiduken.

Da var det klart for gummiduken. For at den skal legge seg og strekke seg ut i alle hulrom fyller vi den med vann. Duken er beregnet ganske mye større enn dammen.

 Vi begynner å få en ide om hvordan dammen kommer til å se ut! Vi begynner å legge steinene tilbake langs kanten av dammen igjen, oppå gummiduken.
 Vi legger også en del store steiner nede i dammen. Vi har laget noen avtrappinger, for planter som trenger ulike dybder. Vi vil også ha noen gjemmesteder for fisk innimellom steinene. Vannet har blirr grumsete fordi vi tråkker så mye oppi der. Vi setter igang pumpe og filter med en gang.
 Restene vi fikk når vi skar til gummiduken kunne vi bruke til å legge doble lag under steinene i dammen, som en ekstra forsikring mot skader i duken.
 På gården hos mamma finnes det sverdliljer. Jeg er nede i floa og spar opp blokker av torva som er akkurat i overgangen mellom vann og land.
Tilbake i hagedammen bruker jeg en barkduk for å holde på torvblokkene på plass og syr det sammen med nål og hamp. Det er viktig for å holde dammen ren at jorda er pakket inn. Jeg legger en steinrekke på innsiden som jeg siden vil tette med skum for å få vanntett så ikke jorden på innsiden siger ut i dammen.
 30. mai: Vi fikk ikke vannfallet ordentlig til, så jeg må gi det et nytt forsøk. Men dammen har fått etablert sitt eget lille økosystem, med trådalger, vannløpere og en frosk! Sverdlilijene og andre planter har vokst til. I dag tappet jeg ned vannet og limte gummiduken inntil fjellet og klippet den av. Deretter stablet jeg steiner til vannfallet på nytt et par ganger, og så tetta jeg alle hulrom ved vannfallet og langs damkanten med et spesielt Landscape foam.

 Tilslutt fylte jeg hele dammen med grovpukk med avrunda kanter.
 Så kunne dammen fylles opp igjen.
 Vannfallet har fremdeles for høyt trykk, så det blir ikke helt som jeg vil. Det ser fint ut, men bråker alt for mye.

 Vannplanter ankom 7. juni. De så temmelig puslete ut etter 3 dager i en pakke...
 Jeg får krysse fingrene for at de klarer seg. Nå er de i alle fall satt i dammen i kurver med spesialjord og gjødsel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar